Inge

Jeg er fra 1969 har været daglejer siden 2001 afbrudt af en periode på 4 år som selvstændig. Jeg bor på en lille gård med en dejlig skøn have. Jeg har selv tre børn (som godt nok er store nu), dem har jeg sammen med min mand Kenneth. Vi har boet i Lynge de sidste 25 år. Jeg er en glad og positiv person, og hos os er der altid højt til loftet.

For mig betyder tryghed, nærvær og glæde rigtig meget. Det lille nære miljø og tætte samspil med børn og forældre giver et rigtig godt læringsmiljø og god mening for mig. Jeg har meget fokus på at skabe de gode relationer imellem børnene. Rummelighed vægter højt hos mig, og jeg ser rigtig gerne tingene i ”børnehøjde” alle bliver set og anerkendt, også når der er meget forskellige behov, det skal være et rart og trygt sted at komme. Jeg lægger stor vægt på at måltiderne bliver en god og dejlig stund med hyggelige snakke.  Kommer man for at aflevere eller hente i et måltid, må man, hvis man har lyst rigtig gerne sætte sig og være med.

Hverdagen hos mig:

Jeg er meget naturmenneske, så vi bruger rigtig meget tid ude. Det kan være i haven, en tur i skoven eller en tur på cykel i det blå og blive optaget af det vi nu møder på vores vej. Vi tager også på besøg hos de andre dagplejer, og de besøger os. Derigennem skaber vi relationer til de andre børn og dagplejer. På min gård er der dyr, de er også en stor del af hverdagen med børnene, vi fodrer, kæler, klapper og hygger med dem. Vi får mange dejlige oplevelser og det lære os en masse ting. At synge og lære sange, rim og remser er på programmet dagligt, da sproget er et vigtigt fokus. Samtidig giver det altid mulighed for sjov, glæde, grin og lidt ballade. Jeg prøver så vidt så muligt at inddrage børnene i de daglige gøremål f.eks. borddækning, sætte på plads, ryde op, finde tøj, tage tøj på. Det at blive selvstændig/ selvhjulpet og klædt på til børnehave er også en del af hverdagen. Når du henter dit barn, får vi altid en lille snak om dagens forløb.

Kompetenceudvikling

• Sprogforløb
  • Sansemotorik
  • Inklusions forløb
  • Styrket læreplansforløb
  • Førstehjælp
  • Faglig sparring med tilsynspædagog.

Børnene har en kasse til skiftetøj og bleer som de selv har med. Der er 3 måltider formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad. Det er som udgangspunkt at de skal have spist morgenmad hjemmefra, men har der ikke været appetit, er der selvfølgelig mulighed for at spise morgenmaden hos mig. Mødetid er senest kl.9:00, men er der andre behov, så aftaler vi det. Jeg har barnevogne som børnene kan sove i, men dyne medbringes selv. (Tirsdag og Torsdag er vi i legestuen Troldereden Kokkedalen 9 Lynge.)

Inge