Velkommen til nye forældre

Hvornår kan vi møde dagplejeren?

Præsentationsmøde
Når jeres barn bliver tilbudt en dagplejeplads, tilbyder den pædagogiske leder et hjemmebesøg, hvor I bliver introduceret for, hvad Allerød dagpleje kan tilbyde, hvad det vil sige at gå i dagpleje, samt en række overordnet praktiske informationer. Efterfølgende inviteres I sammen med jeres barn til et præsentationsmøde hos den dagplejer, som jeres barn skal indskrives hos. Dette møde foregår i dagplejehjemmet.

På begge møder er det jeres barn som er i fokus, derudover taler vi også om jeres forventninger og ønsker for jeres barns tid i dagplejen.

På præsentationsmødet hos dagplejeren, viser dagplejeren jer rundt i hjemmet og fortæller om sig selv og om hendes dagligdag. Erfaringen fortæller os at, når I besøger dagplejeren er det vigtigste, at I forældre, jeres barn og dagplejeren lære hinanden lidt at kende og at der ikke er for mange praktiske info. at forholde sig til. Derfor ligger hjemmebesøget hos jer som det første I vil blive tilbudt i dagplejen. Hvis I har haft børn i dagpleje tidligere - kender I dagplejen som koncept og I vil ikke automatisk blive tilbudt et hjemmebesøg, hvis I, af en hvilken som helst årsag, har brug for et hjemmebesøg skal I sige det til den pædagogiske leder så vil hun sætte det i stand.

Hvordan starter vores barn?

På præsentationsmødet aftaler I opstart med dagplejeren.

En opstart starter typisk med, at en af jer forælder og barnet er sammen hjemme hos dagplejeren eller i legestuen. Når barnet er trygt, aftales der at I går en lille tur og langsomt forlænges denne tur til længere og længere perioder med henholdsvis, måltider og lure, hvorefter barnet langsomt vænner sig til en hel dag hos dagplejeren. Det er altid med barnets trivsel for øje og indkøringsperioden kan variere fra barn til barn. Dagplejerene har alle gode erfaringer med hvordan den enkelte opstart bliver bedst mulig.

Når I som forældre er trygge, bliver jeres barn det også.

Hvad skal vi have med?

I skal som forældre selv medbringe bleer, ekstra skiftetøj, regntøj/gummistøvler, hjemmesko, overtøj som passer til årstiden, samt egen barnevogn (som skal godkendes af dagplejeren ved start) med DVN godkendt sele, til at sove i.

Hvad leverer dagplejeren?

Hos dagplejeren og i legestuen er der hygiejneartikler til at pusle barnet.

Dagplejeren servere formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad til børnene - kosten er inkluderet i taksten.

Dagplejerne har en tvillingebarnevogn, som primært bliver brugt til gåture i lokalmiljøet.

Alle dagplejere i Allerød Kommune har en El-ladcykel som bliver brugt til ture rundt i og udenfor kommunen, transport til og fra legestue og andre aktiviteter.

Dit barn er i et privat hjem
Af hensyn til det gode samarbejde, beder vi jer forældre om at respektere reglerne hos de enkelte dagplejere. Her tænker vi bl.a. på åbningstiden. Du skal have hentet dit barn og forladt dagplejen inden lukketid samt individuelle husregler, som måtte være rundt om i dagplejehjemmene