Legestuen i Blovstrød - Solstrålerne

Vi er en gruppe på tre dagplejere, Marie, Rebecca og Mette, som har 12 børn i alt. Vi mødes i legestue i Pilelunden to gange om ugen: Heldagslegestue om torsdagen og halvdagslegestuen mandag formiddag. I legestuen er der god mulighed for at børnene kan lære de andre børn og voksne fra dagplejegruppen at kende. Her lærer børnene bl.a. at indgå i et større fællesskab end de gør i dagplejehjemmene.

I vores heldagslegestue møder børnene ind mellem 7 og 9, herefter bliver der serveret nybagte boller med smør og ost til formiddagsmad. Efter formiddagsmad synger vi nogle sange inden vi går i gang med dagens aktivitet. Det kan f.eks. være kreative ting med børnene; male, tegne og pynte op til årstider og højtider i vores legestue, eller være ude på vores legeplads. Vi spiser fælles frokost, som består af rugbrødsmadder, grøntsager og mælk. Herefter er det tid til at sove middagslur. Børnene får frugt og brød til eftermiddagsmad og herefter leger vi og børnene begynder så småt at blive hentet.

I legestuen kan børnene bl.a. lege med dukker, læse bøger, lege i køkkenet eller lege ude på legepladsen. Vi har også et dejligt puderum med rutsjebane som børnene er meget glade for at lege i. I vinterhalvåret er vi så heldige at have adgang til en gymnastiksal en formiddag om ugen, og den bruger vi til forskellige aktiviteter, bl.a. sang og musik, motorik osv. Vi har musik 10 gange i vinterhalvåret med en underviser fra musikskolen i Allerød.

De tre første år i børnenes liv er her hvor de første sten bliver lagt til barnets identitet og selvværd, og derfor er tryghed, omsorg og anerkendelse nøgleord i dagplejen. Det er vigtigt for os at børnene bliver inddraget og hørt i deres hverdag, og vi har fokus på deres trivsel og udvikling til at blive trygge, selvstændige og selvhjulpne.

Hvert år har vi nogle faste traditioner hvor vi bl.a. holder fastelavn, påskefrokost og lave påskepynt, deltager i dagplejedag, sommer/høstfest, Vestre Hus, bondegårdsbesøg, julegudstjeneste i Blovstrød kirke julefrokost og julehygge med søskende, forældre og bedsteforældre.