Maj

Jeg hedder Maj Jensen og er født i 1969. Jeg har været ansat som dagplejer i Lynge siden aug. 2000 og er rigtig glad for mit arbejde. Jeg er oprindelig uddannet tandplejer i 1993. Jeg er gift med Brian, og sammen har vi 3 børn.

Arbejdet med børnene i hverdagen giver mig en masse glæde og en masse skønne oplevelser. Omsorg, nærvær og tryghed betyder rigtig meget for mig i mit arbejde med børnene. Det lille nære miljø i dagplejen gør det muligt at komme tæt på børn og forældre, og det gør at samarbejdet omkring det enkelte barn bliver meget nært. Det er vigtigt for mig, at I og jeres barn føler jer trygge sammen med mig, og at vi har et godt samarbejde. Det er vigtigt for mig, at I som forældre har tillid til mig og tror på, at de valg jeg foretager undervejs mht. jeres barn er til barnets bedste. Alle børn er forskellige, og skal anerkendes og respekteres i deres forskelligheder. Jeg værdsætter, at børn bliver så selvhjulpne som muligt, og at de forlader mig som hele, små kærlige mennesker med en "rygsæk" af empati, selvværd og masser af gå-på-mod.

I dagligdagen inddrager jeg læreplans temaerne i de aktiviteter, jeg laver, og arbejdet med sprog og motorik er en naturlig del af alle aktiviteter og en naturlig del af dagligdagen. Jeg har fokus på, at børnene udvikler deres nysgerrighed og initiativ. Jeg er meget udadvendt i mit arbejde, og mange af mine aktiviteter foregår ud af huset. Hverdagen kan se meget forskellig ud, og aktiviteterne spænder bredt i nærmiljøet fx. skovtur, grusgrav tur, biblioteks tur, legepladsbesøg, besøg hos og besøg af kollegaer, en gåtur uden formål, men rig på sanseoplevelser og meget mere -  hele tiden med øje for det enkeltes barn behov. På dage hjemme er det de stille aktiviteter vi laver og fordyber os i. Vi synger og læser, griner, hygger og leger inde som ude. Børnene får mulighed for selv at skabe lege og fordybe sig i legen, uden jeg bryder ind. Med den lille børnegruppe jeg har, giver det mulighed for at skabe en masse ro og fordybelse i hverdagen. Jeg kan bruge den tid, vi nu har brug for til de enkelte gøremål, se og høre hvert enkelt barn og dermed skabe en tryghed for børnene til at turde kaste sig ud i nye oplevelser.

Mine Kompetencer

Gennem tiden har jeg gennemgået flere kurser bl.a. om forældresamarbejde/kommunikation, samspil i det pædagogiske arbejde, om astmabørn og flere kreative kurser. Været til mange spændende foredrag vedrørende børn og børns udvikling. Vi er hvert år i dagplejen blevet kompetenceudviklet, og der har været arbejdet med motorik og sanser, sprog/dialogisk læsning/turtagning i dialogen, refleksion over egen praksis dels gennem video og samtale, anerkendende pædagogik mm. Første Hjælps kurser er obligatoriske.

Alle børn skal være mødt ind senest kl. 9.00, medmindre vi aftaler noget andet.

I får en kasse her hos mig til ekstra tøj mm. Bleer kommer I med, og egen barnevogn skal medbringes, medmindre vi aftaler noget andet. I får et net til det udetøj/sko, som både skal med hos mig og i legestuen.

Hver tirsdag og torsdag er vi i heldagslegestue. Her bliver alle børn afleveret og afhentet igen i legestuen. Også i legestuen foregår der aktiviteter, og børnene lærer de andre voksne rigtig godt at kende, hvilket er en stor fordel, når børnene skal gæsteplaceres.

Maj