Når dit barn er syg

Vi følger altid Sundhedsstyrelsens retningslinjer ved sygdomstegn og symptomer, samt hvornår et barn efter sygdom, igen må komme i dagpleje. Reglerne er lavet for at begrænse spredningen af smitsomme sygdomme, blandt både børn og voksne.

Hovedreglen er, at syge børn ikke må komme i dagpleje. Det vil i de fleste tilfælde betyde, at barnet må komme i dagpleje, når det er raskt og kan følge en almindelig dag med skovture, cykelture og andre aktiviteter, uden at kræve særlig pasning og omsorg.

link til sundhedsstyrelsens anbefalinger: "Smitsomme sygdomme hos børn og unge"

Sygepolitik:
Vi tager udgangspunkt i barnets almene tilstand og det kan betyde, at det ikke altid er høj feber som er udslagsgivende. Hvis jeres barn har brug for at sidde hos en voksen, er træt og ked af det, så er det vigtigt, at det er hos jer som forældre eller andre omsorgsgivere, som ikke samtidig skal tage sig af 2-4 andre børn.

Som hovedregel vil vi opfordre jer til, at jeres barn har et feberfrit døgn inden det kommer i dagpleje igen efter sygdom med feber. Ligeledes vil vi opfodre jer til at holde jeres barn hjemme i 48 timer efter endt sygdom med diarre og opkast, da barnet både kan have det skidt, uden at kunne sætte ord på evt. ondt i maven, hovedpine og kvalme samt smitte de andre børn, dagplejeren og dennes familie.

Dagplejeren må ikke uddele medicin og drypper ikke øjne, ører eller næser. Vi giver selvfølgelig livsnødvendig medicin (astma og lign.) med tydelige skriftlig anvisning fra læge på original embalage.

sygdomsplakat.pdf

Shape Created with Sketch.